Fényceruza

Bizonyára mindenki emlékszik még azokra az ifjúsági filmekre, melyekben hiper BASIC-ben jártas hackerek nyomultak és játékgépükkel feltörték a NASA űrtorpedó rendszerét. Azokban használtak néha olyan eszközt, amivel lehetett rajzolni a képernyőre. Biztos szívesen használnál te is ilyesmit. Ez az eszköz volt a futurikus hangzású fényceruza.

Fototranzisztor (illusztráció)

A kép forrása: radioshock.com
 
A fényceruza
 
A fényceruza használata.
Hát ez egy jó régi felvétel.

 

Működési elve

Bizonyára mindenkit érdekel, hogyan is működhet maga a fényceruza. A fényérzékeny áramköri alkatrész, a fototranzisztor érzékeli azt, amikor a katódsugár a képernyő frissítésekor rávillant. Ez az emberi szemnek ez nem tűnik villanásnak, mert az érzékelésünk ehhez lassú. (Pontosan ezért látunk képet a televízión, nem pedig villogást.) A villanás időpontjában a VIC meg tudja azt, hogy hol is jár az wlwktronsugár, így meghatározható ebből, hol is van a fényceruza a képernyőn. Persze ez magában még nem elég, szükségünk van egy nyomógombra is, melynek nyomva tartásával jelezzük a gép felé, hogy most akarunk "írni" a ceruzával, most van "odanyomva" a képernyőhöz.

 

A kapcsolás anyagszükséglete

  • 1db DB9M csatlakozó, kábellal
  • 1db Motorola MRD 300 fototranzisztor vagy 1 db Texas Instruments TIL 414 fototranzisztor (A kapcsolási rajzon: Q1)
  • 1db ellenállás 100K, 0,25W (a kapcsolási rajzon: R1)
  • 1db alaphelyzetben nyitott kapcsoló, célszerűen kis méretű, és könnyen nyomható, akár mikrokapcsoló is lehet (A kapcsolási rajzon: S1)
  • kis menyiségű drót
  • 1db kibelezett filctoll (vastagabb, TINTENPEN fajta már megfelelő lehet)

 

A kapcsolás rajza

A kapcsolást a port1-re kell kötni, ugyanis csak oda van kivezetve a VIC fényceruza bemenete. A gomb nyomott állapotát a joy felfelé iránya jelzi. Fontos a fototranzisztor sebessége, az érzékelés pontossága/pontatlansága miatt, az X irányú koordinátákban pontatlanság jelentkezhet (a Motorola típus 2 uS kapcsolási idejű, a Texas Instruments tranzisztoré meg 5 uS, de a második könnyebben beszerezhető).

 

Programozása

Az itt letölthető BASIC program ( TXT, D64) mutatja hogyan olvashatjuk ki a fényceruza értékeit. A fényceruza aktuális koordinátái az LPX ($D013) és az LPY ($D014) regiszterekből olvasható ki (Az Y érték mindig pontos, de az X szórást mutat.) míg a gomb nyomott állapota a joy 1 fel irányát kapcsolja, azt onnan tudjuk kiolvasni. A BASIC teszt program nem végzi el ugyan, de illik az X értéket átlagolni, sőt, mindenhol másutt 3 olvasást javasolnak, ám én úgy gondolom, hogy assemblyben ez inkább 4 kell, hogy legyen, mert azzal könnyebb osztani. (Forrás fájl most nincs.)

 

Előnye, hátránya

  • Előnye:
    - egyszerűen összerakható
    - segítségével kényelmesen alkothatunk rajzokat
  • Hátránya:
    - X irányú koordináta pontatlan

 

Detektálhatóság

Sajnos a kiegészítőt szoftverből detektálni nem lehet.

 

Kapcsolódó anyagok

 

 

 


Forrás: több forrás a neten és www.retrobits.com/ckb










Visitor number: 5789